خرید انواع سیم لحیم قلع☎️ با قیمت مناسب و کیفیت عالی • سولدر شمس

همان طور که می‌دانید سیم لحیم قلع یکی از ابزارهای مهم مورد نیاز در فرآیند لحیم کاری می‌باشد و جزو وسایل پرکاربرد در این زمینه محسوب می‌شود، سیم‌های لحیم در انواع مختلف و جنس‌های متفاوتی تولید می‌شوند، در حال حاضر اکثر انواع و مدل‌های آن به راحتی در بازار یافت می‌شود و از این نظر مشکلی وجود ندارد و تهیه این سیم‌ها کار سختی نمی‌باشد، اصلی ترین کاربرد سیم لحیم استفاده از آن به عنوان ماده واسط جهت وصل کردن دو قطعه به یکدیگر می‌باشد، به طور کلی این سیم ها را باید با توجه به شرایط انتخاب کرد.

در این مطلب می‌خواهیم در مورد مواد تشکیل دهنده سیم لحیم، خرید و قیمت آن صحبت کنیم. جهت این امر ابتدا تعاریفی از سیم لحیم قلع و انواع سیم لحیم جهت آشنایی و اطلاعات بیشتر بیان خواهیم کرد و سپس به بحث اصلی یعنی سیم لحیم از چه موادی تشکیل شده است خواهیم پرداخت، بنابراین اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که در مشاغل و زمینه‌های مرتبط با این ابزار و به طور کلی با لحیم کاری سر و کار داری مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

سیم لحیم و انواع سیم لحیم جهت آشنایی

 معرفی سیم لحیم

 همان طور که گفتیم سیم‌ لحیم قلع انواع مختلفی دارد که انواع مختلف آن در مواقع و شرایط متفاوت کاربردهای خاص خود را دارند، برای مثال برای انجام یک سری کارها از سیم لحیم با کیفیت که ضخامت آن کم باشد استفاده می‌شود، اما در بعضی از پروژه‌ها نیاز است که از سیم‌های با ضخامت بیشتر استفاده گردد، چرا که ممکن است در چنین پروژه‌هایی به سیم حرارت بیشتری وارد شود، از جمله مواردی که از سیم‌های با ضخامت کم و  کیفیت زیاد لازم است استفاده شود می‌توان به تعمیرات پروژه‌های الکترونیکی اشاره کرد. در  تعمیرات پروژه‌های الکترونیکی به ویژه برای دستگاه‌هایی مثل لپ تاپ، گوشی تلفن همراه و غیره ضخامت کمی نیاز است و سیم‌های لحیم با ضخامت بالا در چنین پروژه هایی مناسب نخواهد بود.

کاربرد سیم قلع

سیم لحیم قلع در دسته پر کاربرد ترین تجهیزات برای انجام اعمال الکترونیکی میباشد. این سیم‌ها می‌توانند در ساخت انواع ماژول‌ها، بردها، مدارها و حتی سوکت‌ها و کانکتورها کاربرد داشته باشند. حتی در لوله کشی‌ها نیز از این سیم‌ها استفاده می‌شود. کاربردهای متفاوتی که سیم‌های لحیم دارند باعث می‌شود که آن‌ها انواع مختلفی نیز داشته باشند که هر یک از آن‌ها ضخامت و یا نقطه ذوب متفاوتی دارند. حتی در برخی موارد، درصد و نسبت هر یک از عناصر به کار رفته در ترکیبات آن‌ها متفاوت است. یکی از بهترین و معروف ترین برندهای تولید کننده این محصول، سیم لحیم آساهی می‌باشد که ساخت کشور مالزی و سنگاپور است. این سیم‌ لحیم‌ها از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار هستند، با این حال به علت محبوبیت زیادی که دارند، بسیاری از افراد سودجو به ساخت و عرضه نمونه‌های تقلبی از این محصول مشغول هستند. بنابراین، حین خرید و تهیه این سیم قلع، حواستان به نمونه‌های تقلبی آن‌ها باشد.

 

قیمت انواع سیم لحیم در تهران

نحوه‌ی تشخیص درصد قلع و سرب در سیم‌های لحیم

درصد قلع و سرب در سیم‌های لحیم مختلفی که وجود دارد با هم متفاوت است. برای شناسایی درصد قلع و سرب، به دو عدد نوشته شده بر روی قرقره سیم توجه کنید. برای مثال عدد ۴۰/۶۰ نوشته شده بر روی قرقره به این معنی است که آن سیم لحیم دارای ۴۰ درصد قلع و ۶۰ درصد سرب است.

 

 انواع سیم لحیم کدامند؟

 قبل از این که بخواهید یک سیم لحیم خریداری کنید باید حتما انواع آن را به خوبی تشخیص دهید و مواد تشکیل دهنده آن را بدانید. ترکیب‌های اصلی این محصول قلع و سرب است که نسبت بین این دو عنصر است که نقطه‌ی ذوب لحیم را تعیین می‌کند. سیم‌های لحیم را با آلیاژهای ۴۰/۶۰ ، ۵۰/۵۰ و ۶۰/۴۰ می‌سازند. در ادامه چند مورد از مهمترین و بهترین انواع سیم‌های لحیم مورد استفاده در کارهای تعمیراتی را معرفی خواهیم کرد:

سيم لحيم روغنی

 یکی از انواع سیم‌های لحیم (که معمولاً اغلب سیم‌های خریداری شده از همین نوع  هستند) سیم‌های لحیم روغنی می‌باشد. در این محصول در سراسر طول سیم، روغن لحیم وجود دارد که در مغز سیم قرار داده شده است. این نوع سیم‌ها در بازار به وفور یافت می‌شوند و در آنها امکان اضافه کردن روغن نیز وجود دارد که برای این کار باید روغن را در یک تایم طولانی به سیم اضافه کرد. علت این امر این می‌باشد که روغن اضافه شده با روغن موجود در سیم واکنش ندهد.

انواع سیم‌های لحیم مورد استفاده در کارهای تعمیراتی

 

ساوبيت

سیم لحیم ساوبیت نوعی در اندازه‌های مختلف است كه برای اغلب كارهای مدل‌سازي و الكترونيك کاربرد دارد. مزيت اين نوع سيم لحيم نسبت به نوع استاندارد ۴۰/۶۰ آن است كه مقدار مس اندکی دارد و باعث افزایش عمر سر هويه می‌شود. و همچنین لاذم بذکر است که ساوبیت دارای روغن بی اثر در ساختار خود می‌باشد.

 

نوع دیگری از سیم‌های مورد استفاده، سیم لحیم قلع/سرب است که نسبت قلع به سرب در این گونه سیم‌ها به ترتیب ۴۰/۶۰ و یا ۶۰/۴۰ می‌باشد.

قلع/سرب ۴۰/۶۰

اين نوع سيم لحيم یکی از پرمصرف‌ترين سيم‌هایی است که کاربرد بسیار زیادی دارد. برای این محصول بايد از هويه ای استفاده كرد كه سر آن با آهن پوششكاری شده باشد.

قلع/سرب ۶۰/۴۰

لحیم ۶۰/۴۰ آلیاژی است که در آن به نسبت ۶۰ درصد قلع و ۴۰ درصد سرب وجود دارد. هرچه درصد قلع بیشتر باشد لحیم در درجه‌ی حرارت کم‌تری ذوب می شود. ( لحیم۶۰/۴۰ در دمای ۱۹۰° ذوب می‌شود. در صورتی که لحیم ۴۰/۶۰ برای ذوب شدن به حداقل حدود ۲۳۵° حرارت نیاز دارد.)
نقطه‌ی ذوب اين نوع سيم لحيم از دو نوع قبلی پايين‌تر است و با روغنی فعال‌تر مصرف میشود مصرف اين نوع سيم براي كارهای الكترونيكی توصيه نميشود.

 

انواع سیم فلع آساهی

قلع / آنتيموان/آراكس ۵/۹۵

اين سیم، روغنی بسيار خورنده دارد و برای لحيم كاری فولاد ضد زنگ و ساير موادی كه لحيم كاری آنها مستلزم استفاده از روغن فعال‌تر است، کاربرد دارد. از سیم قلع آنتیموان/آراکس ۵/۹۵ برای پروژه‌های الکترونیکی که در سطح گسترده انجام می‌شود مناسب نمی‌باشد.

 

آلوسل

و آخرین نوع سیم لحیم که در این بخش به شما معرفی می‌کنیم سیم‌ لحیم آلوسل می‌باشد که از این گونه از سیم ها در مواقع لحیم کاری آلومینیوم استفاده می‌شود. و با توجه به نوع فرمولاسیونی که دارد فقط مناسب آلومینیوم است و برای مواد دیگری به جز آلومینیوم نباید استفاده شود.

 

طبقه بندی سیم لحیم بر اساس ضخامت و اندازه

 

طبقه بندی سیم لحیم براساس ترکیبات، ضخامت و اندازه‌ی آن

سیم‌های لحیم را بر اساس ترکیبات، ضخامت و اندازه نیز معرفی می‌کنند که آنها را در متن زیر ذکر می‌کنیم:

از لحاظ ترکیبات

لحیم از لحاظ ترکیبات شامل سرب‌دار و بدون سرب است به دلیل اینکه در طی فرآیند لحیم کاری، وجود سرب باعث ایجاد بخار سمی می‌شود، بهتر است از سیم لحیم بدون سرب استفاده شود.

از لحاظ ضخامت

طبقه‌بندی دیگر آنها با توجه به ضخامت آن است که از سیم لحیم نازک برای لحیم کاری قطعات کوچک و از سیم لحیم با ضخامت بیشتر برای لحیم کاری قطعات بزرگ‌تر استفاده می‌شود.

مناسب‌ترین ضخامت برای این محصول، ضخامت ۰/۲۵ اینچی تا ۶ میلی‌متر است که این میزان برای لحیم کاری در اکثر موارد بسیار مناسب است.

از لحاظ اندازه

سیم لحیم متری و کیلویی از دیگر تقسیم‌بندی‌های آن محسوب می‌شود که بیشتر در صنایعی که استفاده از این محصول زیاد است، کاربرد دارد.

 

بهترین سیم لحیم قلع برای لحیم کاری

 ترکیبات سیم لحیم

در حال حاضر عناصر اصلی سازنده سیم لحیم، عناصر و آلیاژهای قلع و سرب هستند، در واقع مواد تشکیل دهنده این محصول در طول سال‌های گذشته تغییرات زیادی داشته است. در ابتدا برای سال‌های طولانی فقط از عنصر قلع جهت ساخت سیم‌های لحیم استفاده می‌کردند. و با گذشت زمان استفاده از عنصر قلع به صورت تنها متوقف شد و عنصر سرب هم به ترکیب سازنده این سیم ها اضافه شد. چرا که این عنصر قلع دمای ذوب بالایی دارد، به همین علت حرارت زیادی برای ذوب آن نیاز بود و حرارت زیاد هم در حین انجام تعمیرات به دستگاه‌ها آسیب وارد می‌کرد. علاوه بر این، این فلز با ارزش و گران‌بها بود که باعث می‌شد هزینه تعمیرات با استفاده از سیم‌های لحیم از جنس قلع زیاد شود. بنابراین برای کاهش هزینه‌ها و همچنین جهت افزایش حساسیت قطعات عنصر سرب هم به ترکیب مواد تشکیل دهنده سیم لحیم اضافه گردید.

سیم‌های لحیم از جنس قلع

 

 هم اکنون معروف‌ترین و پرکاربردترین سیم لحیم مورد استفاده در تعمیرات الکترونیکی سیم‌هایی است که از ترکیب قلع و سرب ساخته شده است. استفاده از ترکیب قلع و سرب در آلیاژ این محصول باعث می‌شود نقطه ذوب از حدود ۲۳۲ درجه به حدود ۱۸۳ درجه کاهش پیدا کند. در بالا به دو نوع از سیم‌های لحیم قلع/سرب با ترکیب درصد متفاوت اشاره کردیم. همان طور که گفتیم، این سیم‌ها با ترکیب درصد ۴۰ و ۶۰ و بالعکس از رایج‌ترین سیم های قلع مورد استفاده هستند و سیم‌های قلع/سرب جزو پر مصرف‌ترین این محصولات در چند سال گذشته به شمار می‌آیند.

جدیدا سیم‌های لحیم با نسبت‌های دیگری مثل ۶۳/۳۷ نیز ساخته شده‌اند، در واقع نسبت مصرف قلع و سرب در مواد تشکیل دهنده آن تعیین کننده نقطه ذوب سیم می‌باشد و تلاش سازندگان بر این است که سیمی تولید کنند که کمترین نقطه ذوب را داشته باشد، در حال حاضر یکی از جدیدترین و بهترین سیم‌هایی که در تعمیرات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد سیم قلع ۶۳ درصد است که در آن ۶۳ درصد از فلز قلع و ۳۷ درصد از فلز سرب وجود دارد و نقطه ذوب این سیم ۱۹۰ درجه سلسیوس است.

رزین یکی از مواد تشکیل دهنده سیم لحیم

یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده سیم‌های لحیم، رزین است که در قسمت مغزی سیم قرار دارد و وقتی که تعمیرکار عمل لحیم کاری را انجام دهد، همزمان با ذوب شدن سیم لحیم در اثر حرارت، رزین هم در مغزی سیم ذوب می‌گردد و در محل اتصال دو فلز جریان پیدا می‌کند که اصطلاحاً به آن شار می گویند.

 

رزین از مواد تشکیل دهنده سیم‌های لحیم

 

سخن پایانی 

کیفیت سیم لحیم تاثیر مستقیم بر کیفیت لحیم کاری دارد و به همین علت حتما باید در هنگام انتخاب، به کیفیت آن توجه شود. در این مطلب سعی کردیم در ارتباط با مواد تشکیل دهنده سیم لحیم، خرید و قیمت انواع آن مختصرا مطالبی را بیان کنیم. تا در صورتی که قصد خرید این گونه سیم‌ها را دارید بتوانید با اطلاعات بیشتری خرید خود را انجام دهید.

 

5/5 - (16 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up